رئیس‌جمهور : اگر آموزش‌وپروش درست نشود، مملکت درست نمی‌شود.

خبر آموزش پرورش

💢 رئیس‌جمهور : اگر آموزش‌وپروش درست نشود، مملکت درست نمی‌شود.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش:

🔹 امروز نظام آموزشی کشور نخبه پرورش می‌دهد، اما این جوانان نخبه انگیزه و علاقه‌ای برای ماندن در کشور و ساختن ایران ندارند و البته بستر مناسبی نیز برای حفظ آنها وجود ندارد.

🔹 بخش قابل توجهی از این مسئله ناشی از نوع رفتار ما در ساختار اداره کشور است؛ فرزندان ایران آنچه را از ما می‌بینند می‌آموزند، نه آنچه می‌شنوند.

🔹عمیقا معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد.

🔹اینکه صرفا و البته مدام، نوجوانان و جوانان را از دست گرفتن گوشی تلفن همراه و نظایر آن منع کنیم، قطعا رافع مشکل نیست.

🔹 متاسفانه آموزش و پرورش تاکنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات انجام شده در زمینه تامین نیازمندی‌ها و ارتقای کمی و کیفی آن نیز، علاوه بر ناکافی بودن، عمدتا متوجه بخش سخت‌افزاری بوده و بخش نرم‌افزاری، نیروی انسانی، محتوا و روش‌های آموزشی به شدت مورد غفلت قرار گرفته.

🔹 گام اول در جبران این غفلت اصلاح و ارتقای زیرساخت‌های آموزشی کشور به خصوص در روش‌های آموزشی است.

مسائلی نظیر کمبود مدارس از جمله مشکلاتی است که با هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی و اصلاح روابط بین‌بخشی در بخش‌های دولتی و حاکمیتی راحت‌تر می‌توان آنها را رفع کرد، اما مسئله اصلی اصلاح و ارتقای روش‌های تعلیم و تربیت است.

متن بالا به صحبت‌های مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشور، در جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش اشاره دارد که به نکات کلیدی در مورد وضعیت فعلی نظام آموزشی و چالش‌های آن پرداخته است.

در ادامه به تفصیل مهم‌ترین نکات متن را بررسی می‌کنیم:

۱. اهمیت آموزش‌وپرورش:

  • نقش کلیدی: پزشکیان بر این باور است که اصلاح نظام آموزشی و آموزش‌وپرورش برای پیشرفت و بهبود کشور ضروری است. او بیان می‌کند که اگر آموزش‌وپرورش به درستی اصلاح نشود، کشور به سمت بهبود نخواهد رفت.

۲. مشکلات انگیزشی در میان جوانان:

  • نخبگان و انگیزه: وی به این موضوع اشاره دارد که جوانان نخبه‌ای که در نظام آموزشی کشور پرورش می‌یابند، به دلیل نداشتن انگیزه و علاقه به ماندن در کشور، تمایل به ترک وطن دارند. به عبارت دیگر، جوانان احساس می‌کنند که بستر مناسبی برای رشد و پیشرفت در کشور وجود ندارد.

۳. رفتار و نگرش جامعه:

  • تأثیر رفتار بزرگترها: پزشکیان تأکید می‌کند که جوانان آنچه را که از بزرگترهای خود می‌بینند، می‌آموزند و نه صرفاً آنچه را که می‌شنوند. این به این معناست که رفتار بزرگترها و مسئولان باید به‌گونه‌ای باشد که الگوهای مثبتی برای جوانان ایجاد کند.

۴. غفلت از جوانان:

  • روش‌های اصلاحی ناکافی: وی معتقد است که منع نوجوانان از استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند گوشی‌های همراه به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل را حل کند و باید به مسائل عمیق‌تری مانند روش‌های آموزشی توجه کرد.

۵. توجه به زیرساخت‌های آموزشی:

  • زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری: پزشکیان اشاره می‌کند که توجه به نیازهای سخت‌افزاری کافی نبوده و بخش‌های نرم‌افزاری، نیروی انسانی، محتوا و روش‌های آموزشی به شدت مورد غفلت واقع شده‌اند. او تأکید می‌کند که باید ابتدا زیرساخت‌های آموزشی کشور اصلاح و ارتقا یابد.

۶. کمبود مدارس و مشکلات دیگر:

  • مسائل جاری: از جمله مشکلاتی که به آنها اشاره می‌شود، کمبود مدارس است که با همکاری مردم و اصلاح روابط میان بخش‌های دولتی و حاکمیتی می‌توان آنها را حل کرد.

۷. توجه به اصلاح و بهبود روش‌های آموزشی:

  • مسئله اصلی: پزشکیان معتقد است که باید تمرکز بیشتری بر روی اصلاح و بهبود روش‌های تعلیم و تربیت گذاشته شود تا بتوان مشکلات اساسی نظام آموزشی را حل کرد.

جمع‌بندی:

در مجموع، صحبت‌های مسعود پزشکیان در این متن نشان‌دهنده یک نگاهی انتقادی به وضعیت فعلی آموزش‌وپرورش در کشور و نیاز به اصلاحات اساسی در این حوزه است.

او به اهمیت ایجاد انگیزه در جوانان و همچنین نیاز به تغییرات ساختاری و محتوایی در نظام آموزشی تأکید دارد تا بتوان شرایط مناسبی برای رشد و پیشرفت نخبگان و جوانان فراهم کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟