💢 رئیسجمهور : اگر آموزشوپروش درست نشود، مملکت درست نمیشود.
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور در جلسه شورای عالی آموزشوپرورش:
🔹 امروز نظام آموزشی کشور نخبه پرورش میدهد، اما این جوانان نخبه انگیزه و علاقهای برای ماندن در کشور و ساختن ایران ندارند و البته بستر مناسبی نیز برای حفظ آنها وجود ندارد.
🔹 بخش قابل توجهی از این مسئله ناشی از نوع رفتار ما در ساختار اداره کشور است؛ فرزندان ایران آنچه را از ما میبینند میآموزند، نه آنچه میشنوند.
🔹عمیقا معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد.
🔹اینکه صرفا و البته مدام، نوجوانان و جوانان را از دست گرفتن گوشی تلفن همراه و نظایر آن منع کنیم، قطعا رافع مشکل نیست.
🔹 متاسفانه آموزش و پرورش تاکنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات انجام شده در زمینه تامین نیازمندیها و ارتقای کمی و کیفی آن نیز، علاوه بر ناکافی بودن، عمدتا متوجه بخش سختافزاری بوده و بخش نرمافزاری، نیروی انسانی، محتوا و روشهای آموزشی به شدت مورد غفلت قرار گرفته.
🔹 گام اول در جبران این غفلت اصلاح و ارتقای زیرساختهای آموزشی کشور به خصوص در روشهای آموزشی است.
مسائلی نظیر کمبود مدارس از جمله مشکلاتی است که با همافزایی ظرفیتهای مردمی و اصلاح روابط بینبخشی در بخشهای دولتی و حاکمیتی راحتتر میتوان آنها را رفع کرد، اما مسئله اصلی اصلاح و ارتقای روشهای تعلیم و تربیت است.
متن بالا به صحبتهای مسعود پزشکیان، رئیسجمهور کشور، در جلسه شورای عالی آموزشوپرورش اشاره دارد که به نکات کلیدی در مورد وضعیت فعلی نظام آموزشی و چالشهای آن پرداخته است.
در ادامه به تفصیل مهمترین نکات متن را بررسی میکنیم:
فهرست مطالب
Toggle۱. اهمیت آموزشوپرورش:
- نقش کلیدی: پزشکیان بر این باور است که اصلاح نظام آموزشی و آموزشوپرورش برای پیشرفت و بهبود کشور ضروری است. او بیان میکند که اگر آموزشوپرورش به درستی اصلاح نشود، کشور به سمت بهبود نخواهد رفت.
۲. مشکلات انگیزشی در میان جوانان:
- نخبگان و انگیزه: وی به این موضوع اشاره دارد که جوانان نخبهای که در نظام آموزشی کشور پرورش مییابند، به دلیل نداشتن انگیزه و علاقه به ماندن در کشور، تمایل به ترک وطن دارند. به عبارت دیگر، جوانان احساس میکنند که بستر مناسبی برای رشد و پیشرفت در کشور وجود ندارد.
۳. رفتار و نگرش جامعه:
- تأثیر رفتار بزرگترها: پزشکیان تأکید میکند که جوانان آنچه را که از بزرگترهای خود میبینند، میآموزند و نه صرفاً آنچه را که میشنوند. این به این معناست که رفتار بزرگترها و مسئولان باید بهگونهای باشد که الگوهای مثبتی برای جوانان ایجاد کند.
۴. غفلت از جوانان:
- روشهای اصلاحی ناکافی: وی معتقد است که منع نوجوانان از استفاده از تکنولوژیهایی مانند گوشیهای همراه بهتنهایی نمیتواند مشکل را حل کند و باید به مسائل عمیقتری مانند روشهای آموزشی توجه کرد.
۵. توجه به زیرساختهای آموزشی:
- زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری: پزشکیان اشاره میکند که توجه به نیازهای سختافزاری کافی نبوده و بخشهای نرمافزاری، نیروی انسانی، محتوا و روشهای آموزشی به شدت مورد غفلت واقع شدهاند. او تأکید میکند که باید ابتدا زیرساختهای آموزشی کشور اصلاح و ارتقا یابد.
۶. کمبود مدارس و مشکلات دیگر:
- مسائل جاری: از جمله مشکلاتی که به آنها اشاره میشود، کمبود مدارس است که با همکاری مردم و اصلاح روابط میان بخشهای دولتی و حاکمیتی میتوان آنها را حل کرد.
۷. توجه به اصلاح و بهبود روشهای آموزشی:
- مسئله اصلی: پزشکیان معتقد است که باید تمرکز بیشتری بر روی اصلاح و بهبود روشهای تعلیم و تربیت گذاشته شود تا بتوان مشکلات اساسی نظام آموزشی را حل کرد.
جمعبندی:
در مجموع، صحبتهای مسعود پزشکیان در این متن نشاندهنده یک نگاهی انتقادی به وضعیت فعلی آموزشوپرورش در کشور و نیاز به اصلاحات اساسی در این حوزه است.
او به اهمیت ایجاد انگیزه در جوانان و همچنین نیاز به تغییرات ساختاری و محتوایی در نظام آموزشی تأکید دارد تا بتوان شرایط مناسبی برای رشد و پیشرفت نخبگان و جوانان فراهم کرد.